Базиліка Сант'Амброджо (Базиліка Sant'Ambrogio)
Однією з найкрасивіших романських церков Італії є базиліка Сант-Амброджо (Амвросія), яку заснував ще святий Амвросій у 379 році. Пізніше храм неоднарозово добудовувався, збільшувався в розмірах і обновлювався. У 789 році поряд з базилікою був побудований бенедектинський монастир. Свого нинішнього ломбардо-романського вигляду базиліка набула в 1099 р.
Перед головним входом в базиліку знаходиться просторний, оточений аркадами двір – атрій, який датують 1160 р. Це дуже рідкісний елемент композиції давнього храму; аналогічний колись розташовувався перед входом в стару базиліку св. Петра в Римі. Аркади ж двору Сан Амброджо – це квінтесенція Романки.
Базиліка св. Амвросія дорога жителям Мілану, адже тут знаходиться чимало шедеврів мистецтва.
Згадаємо хоча б Золотий вівтар (Paliotto) (IX ст.) роботи Вольвініо з рельєфними зображеннями сцен з житія Христа,
Ківорій з гіпсовим рельєфом Х ст., за ним в куполі апсиди – ранньохристиянські мозаїкимозаїки «Христос на троні» і «Сцени з життя св. Амвросія», IV-VIII ст, XI-XIII ст.)
Єпископську мармурову катедру IX ст.,
під нею саркофаг Стиліхона IV ст. (імовірно гробниця імператора Ґраціана)
Про авторитет св. Амвросія у Мілані свідчить те, що самі міланці говорять про себе, що вони не є католиками, а ... амвросіанцями (амброзіанцями). Навіть члени місцевої комуністичної партії теж кажуть, що вони амвросіянці…
Св. Амвросій залишив по собі низку листів і праць морально-аскетичного та догматичного напрямків, проповідей, коментарі до Євангелія від св. Луки та багато церковних гімнів. Найвідоміший із них - "Те Deum laudamus", або українською «Тебе, Бога, хвалимо». Хто не знає слів цієї подячної пісні - відкрийте молитвеник «ПРИЙДІТЕ ПОКЛОНІМСЯ» на 887-888 стр. Можна також почути її запис у виконанні монахів крехівського монастиря.
З ім'ям святого Амвросія Медіоланського пов'язана також поява особливого, відмінного від традиційного латинського, Амвросіанського літургійного обряду, який донині використовується в Міланській єпархії.
Мощі св. Амвросія збергаються в багато прикрашеній раці під престолом крипти. Голову скелета вінчає антична митра, на руках - червоні рукавички єпископа, на ногах - золоті пантофлі, а в ліктьовому суглобі - хрест. По обидва боки від тіла святого скелети раньохристиянських мучеників - святих Гервасія і Протасія. Амвросій особисто розпорядився ексгумувати мучеників і укласти їх останки в базиліку, а було це в той час, коли римська церква забороняла ексгумацію кісток святих мучеників. Це був перший випадок переміщення реліквій в західній церкві, і такий звичай став загальноприйнятим набагато пізніше.
Під час обстеження мощей у 80-х рр. XIX ст. було виявлено, що два скелети вирізнялися величезним зростом і були дуже схожі між собою. В очі кидалися сліди насильства. Визначили вік мучеників - приблизно двадцять шість років… Горла були розпороті з великою жорстокістю, і шийні хребці були покалічені з внутрішньої сторони. Натомість у скелеті св. Амвросія кістки були в недоторканності. Тіло його було в повному порядку. Загалом, кістки св. Амвросія являли собою виражений контраст по відношенню до кісток двох мучеників.
При цьому також було виявлено деякі собливості будови черепа св. Амвросія, що вразили лікарів. Верхнє праве ікло було так глибоко посаджене, що можна припустити невелику деформацію лиця. Крім цього, у 1897 р. Амброджо Акілле Раті, згодом папа Пій XI, а в ті часи префект міланської бібліотеки св. Амвросія, підкреслив, що праве око святого Амвросія було розміщене трохи нижче лівого. На підтвердження цього він звернув увагу на ранній портрет святого - мозаїку V ст. в базиліці св. Амвросія, що знаходиться тут же, у «Каплиці св. Віктора під золотим небом» («Capella San Vittore in Ciel d'Oro»). Ця деформація досить помітна, але до тієї пори до неї ставилися як до помилки художника. Мозаїка, швидше за все, правдиво відображає риси і узгоджується зі спогадами тих, хто знав Амвросія. Одягнений він на мозаїці в туніку і далматик - типовий римський одяг IV ст.
Побачити портрет Амвросія можна у музеї Сант Амброджо. Час роботи музею та базиліки не співпадає. До музею можна потрапити з 10.00 до 12.00 і з 14.30 до 18.00, у неділю - з 15.00 до 17.00.
На стінах каплиці можна ще побачити мозаїчні портрети святих Гервасія і Протасія, а також ще двох міланських мучеників Фелікса, та Матерна. У центрі мозаїки зображення святого Віктора Мавра. В самій каплиці мали би знаходитися мощі святого. Віктор був солдатом у Мілані, покараний імператором Максиміліаном за те, що не відмовився від християнської віри.
На жаль, сфотографувати зображення св. Амвросія на прекрасних старовинних золотиих мозаїках каплиці … дуже непросто. Самі судіть – ось фото.
Тому пропоную фото з вікіпедії
No hay comentarios:
Publicar un comentario